5 ماده‌ی غذایی مضر برای دندان‌ها | تغذیه سالم

تموم شیرینی جاتی که به دندونا می چسبن واسه دندون مضرند؛ چون وقتی این مواد غذایی به دندون می چسبد اجازه نمی ده بزاق در سطح اون جریان داشته باشه.

شایدً شمام اولین باری که بچتون رو به دندون پزشکی بردین رو خوب به خاطر دارین. کودکان از دندون پزشکی می ترسن چون نمی دونن چه اتفاقاتی در انتظار اوناس. البته فقط بچه ها نیستن که از این مطب تمیز و پُر از دستگاه های عجیب غریب می ترسن، خیلی از بزرگ ترها هم خیلی دل و جربزه پا گذاشتن به دندون پزشکی رو ندارن. فرقش اینه که بزرگ ترها می دونن چی در انتظار اونا هستش و مخصوصا این که می دونن دندون دکتر کلی هزینه روی دست شون میذاره و باید سر کیسه رو شل کنن. اما آسونترین راه حل واسه فرار از دندون درد و هزینه های بالای اون اینه که دندونای تون رو تمیز و سالم نگه دارین و از خوردن مواد غذایی داغون کننده که در این مقاله به اونا می پردازیم دوری کنین. قول می دیم این روش، راحت ترین و کم هزینه ترین روش ممکن واسه داشتن دندونایی سالم و خوبه.

دندون دکترا فکر می کنن بلای اصلی دندونا زیاده روی در خوردن شیرینی جاته. در واقع باکتریایی که معمولاً در دهن زندگی می کنن شیرینی رو به اسید تبدیل می کنن. وقتی که بزاق اسیدی می شه، کلسیم مینای دندون رو حل می کنه و وقتی که این روند ادامه پیدا میکنه، ساختار دندون آسیب می بینه و چاله هایی در اون شکل میگیره. حالا خوبیش اینه این وسط بزاق دهن پا در میانی کرده و دندونا رو نجات میده. بزاق پر از کلسیم و فسفاته که اسیدها رو خنثی می کنه. به محض این که بزاق اسید رو خنثی می کنه مینای دندون دوباره کار جذب کلسیم رو از سر میگیره. این دو حالت هر روز واسه دهن اتفاق میفته. اما وقتی که حالت اسیدی شدن ادامه پیدا میکنه و یا به طور مرتب تکرار می شه، بزاق قدرتش رو واسه خنثی کردن اسیدها از دست میده. در این صورت ما بیشتر از اون کلسیمی که جذب کردیم رو از دست می دیم و اینطوری سر و کله پوسیدگیا پیدا می شه.

حالا که کمی با روند پوسیدگی دندون ها آشنا شدید با ما همراه شید تا با پنج ماده غذایی که می تونه تعادل اسیدی بزاق رو بر هم بزنه و باعث پوسیدگی دندونای تون شه آشنای تون کنیم.

 

آب نباتای سفت

شاید بعد از غذا، خوردنِ آبنبات نعنایی خیلی دلچسب به نظر بیاد به خصوص وقتی که غذای سنگین یا سالادی پر از کلم و سبزیجات جور واجور خورده باشین. اما باید بدونین که به نظر دندون دکترا ضرر این کار بیشتر از سود اون هستش.

اگه شما نوشیدنیای اسیدی رو به نوشیدنیای شیرین ترجیح می دین باید بدونین که بازم خطر آسیب زدن به دندون هاتون هست

آب نباتای نعنایی، شکلای جور واجور پاستیلا و در کل شیرینی جات سفتی که به مرور در دهن آب می شن بزاق رو اسیدی می کنن. می پرسین به چه دلیل؟ به خاطر این که این نوع شیرینی جات رو مدت زمان طولانی در گوشه ای از دهن مون جا می دیم و همین امر باعث تولید اسید می شه. اگه این کار رو به دلیل ترس از بوی بد دهن انجام می دین باید بگیم که روش خوبی واسه داشتن نفس خوش بو انتخاب نکردین. اگه عادت دارین که همیشه پاستیلی گوشه لپ تون داشته باشین تلاش کنین از نوع کم شیرین یا کلا بدون شکر باشه. 

 

آب نباتای ژله ای یا میوه های خشک

آب نباتای ژله ای، شکلای جور واجور شکلاتا و حتی میوه های خشک مثل آلوخشک و کلا تموم شیرینی جاتی که به دندونا می چسبن واسه دندون مضرند. اگه دنبال دلیل می گردید باید بگیم وقتی یکی از همین مواد غذایی به یک یا چند دندون می چسبد اجازه نمی ده بزاق در سطح اون جریان داشته باشه. در نتیجه بزاق نمی تونه اسید رو خنثی و سطح دندون و مناطقی که شیرینی به اون چسبیده رو اسیدزدایی کنه، به خاطر همین هم شما کلسیم بیشتری از دست می دین.

پیشنهاد می کنیم بدون این دست اون دست کردن بعد از مصرف نوشابه های گازدار و آب میوه ها کمی آب بخورین. هم اینکه می تونین واسه کاهش تماس این مایعات با دندون هاتون هنگام نوشیدن اونا از نی استفاده کنین

متأسفانه بعضی از مواد غذایی مثل میوه های خشک که واسه بدن خوب هم هستن از این قانون مستثنی نبوده و به دندونا آسیب می رسونن. به خاطر این که باکتریای موجود در دهن هر قندی رو به اسید تبدیل می کنه و قند تصفیه شده با میوه های خشک واسه شون فرقی نمی کنه. پس پیشنهاد می کنیم بعد از این که مثل این شیرینی جات چسبنده میل کردین دندونای تون رو مسواک بزنین.

 

نوشیدنیای انرژی زا

پیشنهاد می کنیم از مصرف نوشیدنیای شیرین و غلیظ که پرکالری هستن و به ورزش کاران پیشنهاد می شن دوری کنین. این نوشیدنیا نه فقط اسیدی هستن بلکه مدت زمان طولانی روی دندونا جا خوش می کنن. اگه به سلامت دندون هاتون علاقه مندید انرژی لازم بدن تون رو با خوردن مواد غذایی دیگه تأمین کنین.

 

لیموترش

اگه شما نوشیدنیای اسیدی رو به نوشیدنیای شیرین ترجیح می دین باید بدونین که بازم خطر آسیب زدن به دندون هاتون هست.

لیموترش میوه اسیدیه و اگه عادت دارین وقت و بی وقت آب لیموترش سر بکشین یا یه مدت لیموترش میک بزنین باید بدونین که کلسیم مینای دندونای تون رو به خطر میندازین.

نه فقط قند طبیعی موجود در لیموترش (یا شکری که خودمون به اون اضافه می کنیم) در دهن اسیدی می شه بلکه خود لیموترش به طور طبیعی اسیدیه و همین امر باعث آسیب رسوندن به دندونا می شه.

 

 

نوشابه های گازدار و آب میوه ها

اینجا هم متهم اصلی قنده. بعضیا عادت دارن که مثل این نوشیدنیا رو قبل از قورت دادن واسه یه مدت در دهن خود نگه می دارن یا انگار که دهن شویه می کنن نوشیدنیا رو در لا به لای دندونای شون جریان میدن. اگه جزو مثل این افراد هستین باید بگیم که باز مینای دندون تون تهدید می شه. پیشنهاد می کنیم بدون این دست اون دست کردن بعد از مصرف نوشابه های گازدار و آب میوه ها کمی آب بخورین. هم اینکه می تونین واسه کاهش تماس این مایعات با دندون هاتون هنگام نوشیدن اونا از نی استفاده کنین.

فاطمه مهدی پور


منبع : tebyan.net

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *