5 ماده‌ی غذایی مفید برای پوست | تغذیه سالم

5 ماده غذایی به درد بخور واسه پوست

تحقیقات علمی و تجربیات عملی ثابت کردن که داشتن یه الگوی سالم زندگی و مصرف مواد غذایی سالم در سلامت کلی بدن، از جمله سلامت پوست و زیبایی هر چی بیشتر اون، بسیار موثره.

تحقیقات علمی و تجربیات عملی ثابت کردن که داشتن یه الگوی سالم زندگی و مصرف مواد غذایی سالم در سلامت کلی بدن، از جمله سلامت پوست و زیبایی هر چی بیشتر اون، بسیار موثره. بخشای جور واجور بدن ما با همدیگه در رابطه هستن. به خاطر همین هم کارایی که شما مثلا واسه سلامت قلب خود و کاهش وزن انجام می دین، می تونه بر زیبایی پوست هم اثر بزاره. ورزش، خواب کافی و غذای سالم سه عنصر اصلی سلامت بدن هستن. اما واسه توجه خاص به زیبایی و سلامت پوست، علاوه بر کارایی که گفتیم، لازمه مواد غذایی خاصی رو در برنامه غذایی خود بذارین. در ادامه، پنج ماده غذایی لازم و بسیار به درد بخور واسه پوست رو تقدیم حضورتون می کنیم.

 

غذاهای دریایی

بیشتر ما شنیده ایم که ماهی واسه سلامت کلی بدن خیلی خوبه. ماهی ماده غذایی اصلی رژیم غذایی «مدیترانه ای» است. اما علاوه بر سلامت بدن، خیلی از شکلای جور واجور ماهی، خصوصاً ماهیای چرب مانند سالمون، واسه پوست هم به درد بخور هستن. مواد مغذی اصلی غذاهای دریایی، که باعث خاصیت خاص اونا واسه پوست می شن، روی و اسیدهای چرب امگا٣ هستن. افزایش دریافت امگا 3 خشکی و التهابات پوستی رو کم می کنه. التهابات پوستی باعث پیری زودرس پوست می شن.

ویتامین C هم اینکه در مقابله با التهاب موثره و آنتی اکسیدان بودن اون باعث

نابود کردن رادیکالای آزاد در بدن می شه. رادیکالای آزاد منتهی به تخریب سلولا شده و پیری زودرس رو واسه پوست شما داره

تحقیقات نشون میدن که نبود مصرف امگا 3 به اندازه کافی باعث بروز بعضی مشکلات پوستی مثل اگزما می شه. اسیدهای چرب امگا 3 هم اینکه باعث پاک شدن رگا از چربیای جمع شده می شه و در نتیجه جریان خون بهبود پیدا میکنه. جریان خون خوب واسه داشتن پوستی سالم لازمه. روی یکی از مبارزان اصلی جوش حساب می شه چون این ماده می تونه تستوسترون رو در خون زیاد کنه، که در نتیجه تولید یه ماده چرب در خون به نام سبیوم، که عامل اصلی ایجاد اکنه س، رو کم می کنه. روی هم اینکه نقشی اساسی در تولید پوست جدید و از بین رفتن پوستای قدیمی داره که در نتیجه این، پوست تازگی و درخشش خاصی پیدا می کنه.

مرکبات

ویتامین C ماده اصلی تشکیل دهنده خیلی از اجناس آرایشیه. این ویتامین تولید ماده ای به نام کلاژن رو در بدن زیاد می کنه. کلاژن پروتئینیه که ساختار اصلی پوست شما رو تشکیل میده. کاهش تولید کلاژن، که عموماً از سن 35 سالگی به بعد اتفاق میفته، باعث افتادگی پوست می شه. با مصرف موادی مثل پرتقال، انگور، گیلاس، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، شکلای جور واجور فلفل های تند و جوونه ها شما می تونین به اندازه زیادی ویتامین C دریافتی خود رو زیاد کنین و در نتیجه نه فقط پوست خود رو سفت کنین، بلکه از ایجاد چروک هم جلوگیری کنین.

ویتامین C هم اینکه در مقابله با التهاب موثره و آنتی اکسیدان بودن اون باعث نابود کردن رادیکالای آزاد در بدن می شه. رادیکالای آزاد منتهی به تخریب سلولا شده و پیری زودرس رو واسه پوست شما داره.

 

سبزیجات سبز و قرمز

پوست گسترده ترین عضو بدنه. پس اگه بگیم که هر ماده ای که واسه کل بدن شما خوبه، واسه پوست شمام خوبه دور از منطق به نظر نمی رسه و هیچی واسه بدن بهتر از سبزیجات نیس. واسه کمک به پوستتون، سبزیجات و میوه های سبز و قرمز و  نارنجی مثل هویج، انبه و اسفناج رو یادتون نره.

سبزیجات قرمز و نارنجی پر از بتاکاروتن هستن. بدن ما بتاکاروتن رو به ویتامین A تبدیل می کنه. ویتامین A که یه آنتی اکسیدانه از تخریب سلولا و پیری زودرس سلول جلوگیری می کنه. ویتامین A هم اینکه واسه مقابله با جوش بسیار موثره. اسفناج و بقیه سبزیجات سبز رنگ هم پر از ویتامین A هستن. این سبزیجات هم به تولید پوست جدید و از بین رفتن پوست قبلی کمک می کنه. بهتره ویتامین A رو از منابع طبیعی دریافت کنین چون گاه مصرف مکملای غذایی که شامل ویتامین A هستن می تونه باعث دریافت زیادتر از اندازه این ماده شده و انباشته شدن این ویتامین در بدن واسه سلامتی شما مشکل بوجود میاره.

مغزها

مانند بقیه مواد به درد بخور واسه پوست که تا کنون به شما معرفی کردیم، مغزها، به خصوص بادام، شامل مقادیر زیادی آنتی اکسیدان هستن. ویتامین E رادیکالای آزاد رو نابود می کنه و در مقابل اشعه فرابنفش به وجود اومده به وسیله نور آفتاب از پوست مراقبت می کنه. ویتامین E هم اینکه به پوست کمک می کنه رطوبت رو در خود نگه داره و در نتیجه از خشک شدن پوست جلوگیری می کنه. ترکیب ویتامین E و سلنیوم می تونه خاصیت آنتی اکسیدانی اونو زیاد کنه. پس واسه بهره بردن هر چی بیشتر از ویتامین E، می تونین منابع این ویتامین، مانند بادام رو با موادی مثل پنیر (یکی از بهترین منابع سلنیوم) استفاده کنین. بادام، گردو و پسته هم اینکه شامل مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا 3 هستن.

 

غلات کامل

غذاهای کامل کلا واسه بدن به درد بخور هستن. «غذای کامل» به ماده غذایی می گن که فراوری نشده – مانند نون سبوس دار به جای نانی که از آرد سفید جفت و جور شده. غلات کامل یکی از بهترین منابع آنتی اکسیدانا، از جمله روتین هستن. روتین به کاهش التهابات پوستی کمک می کنه. سبوس دارای یکی از شکلای جور واجور ویتامین های B ، به نام بیوتینه که به سلولای پوست کمک می کنه چربی تولید کنن. اگه بیوتین در بدن شما کم شه، پوست شما خشک و ضعیف می شه.

اسیدهای چرب امگا 3 هم اینکه باعث پاک شدن رگا از چربیای انباشته

شده می شه و در نتیجه جریان خون بهبود پیدا میکنه. جریان خون خوب واسه

داشتن پوستی سالم لازمه

کلا میشه گفت که مصرف غلات کامل به جای غلات فرآوری شده در سلامت پوست شما اثر بسیاری دارن. مصرف آردهای فرآوری شده باعث افزایش یهویی انسولین در خون می شن که همین امر به افزایش جوشای پوستی منجر می شه.

با در نظر گرفتن همه نکاتی که به شما معرفی کردیم، در آخر میشه گفت که فرقی نمی کنه شما واسه کمک به سلامتی پوست خود از چه راهی استفاده می کنین. کافیه هر کدوم از این راه ها به سلامت کلی بدن شما کمک کنه. پوست ما جلوه خارجی اتفاقاتیه که در درون بدن ما میفته. پس اگه بدن ما از درون سالم باشه، پوست ما هم بالطبع سالم و شفاف هستش. هم اینکه علاوه بر تغذیه، ورزش و آرامش روانی رو به عنوان دو عنصر مهم سلامتی همیشه مورد به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین.

منبع : tebyan.net

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت

  • مطالب در رابطه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *