5 ماده‌ی غذایی که در آشپزخانه‌ی متخصصان جایی ندارد | تغذیه سالم

5 ماده غذایی که در آشپزخانه کارشناسان جایی نداره

کارشناسان بهتر از هرکی دیگری می تونن درباره تغذیه نظر بدن و باید و نبایدهای غذایی رو تعیین کنن.

در این مطلب می خوایم سری به آشپزخانه کارشناسان بزنیم و ببینیم اونجا چه خبره؟ چه نوع خوراکیایی در آشپزخانه این خانوما و آقایون دکتر جایی نداره؟ با ما همراه باشین تا بگیم اونا از چه چیزایی دوری می کنن.

فرآورده های گوشتی صنعتی

سوسیس و کالباس و هات داگ و چیزای دیگه ای به جز اینا جایی در برنامه غذایی کارشناسان نداره. این فرآورده های گوشتی شامل نیتراتا و مواد نگه دارنده هستن. یافته های تحقیق جدیدی که در دانشگاه هاروارد انجام شده نشون میده مصرف فرآورده های گوشتی خطر دچار شدن به مریضیای قلبی و دیابت نوع 2 رو زیاد می کنه. واسه تأمین پروتئین بدن لازم نیس که به مثل این مواد غذایی روی بیارین. می تونین نیازای روزانه تون رو با مصرف دانه ها و مغزها و هم اینکه مصرف زیاد سبزیجات تأمین کنین. تلاش کنین یه کتاب آشپزی مربوط به گیاه خواران جفت و جور کنین و تنوعی در نوع آشپزیتان ایجاد کنین. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که مصرف سبزیجات زیاد به معنی دریافت پروتئین بیشتره. واسه آدمایی که میونه خوبی با گیاه خواری ندارن و تمایل دارن که حتماً پروتئین مورد نیازشون رو از منابع حیوونی تأمین کنن پیشنهاد می کنیم که ماست، تخم مرغ ( 4 عدد در هفته)، ماهی تن و ماهیای دیگه و هم اینکه مرغ بخورن. از منابع گیاهی پروتئین میشه به حبوبات و شیر بادام اشاره کرد.

مارگارین

به نظر کارشناسان بخش تغذیه مارگارین می تونه از کره مضرتر باشه به خاطر اینکه روند هیدروژنه کردن این مواد غذایی باعث تشکیل اسیدهای ترانس می شه. پزشکان مارگارین نمی خورن و به جای اون از کره استفاده می کنن البته در مصرف اونم زیاده روی نمی کنن. واسه پخت و پز هم به جای مارگارین از روغن زیتون، کانولا و یا روغن دانه انگور استفاده می کنن.

پیشنهاد می کنیم از مصرف روغنای شامل اسیدهای ترانس دوری کنین. چربیا رو به طور کامل از برنامه غذایی تون حذف نکنین اما تلاش کنین از روغن زیتون و روغن کلزای بیشتری استفاده کنین.

 

کیک، کلوچه و شیرینی جات بسته بندی شده

منظورمون این نیس که پزشکان به دسر و کیک لب نمی زنن. این کارشناسان باهوش کاری با کیکا و شیرینی جات بسته بندی شده و صنعتی ندارن. مصرف کیکا یا دسرهای خونگی اشکالی نداره به شرطی که زیاده روی نکنین. شیرینی جات بسته بندی شده پر از قند، روغن و ترکیبات شیمیایی هستن. می تونین خودتون در منزل کیک و کلوچه جفت و جور کنین و بدونین چه مقدار قند و روغن استفاده می کنین. در این صورت هم لذت یه دسر یا عصرانه رو به خود هدیه کردین و هم بیشتر از 40 نوع ترکیب شیمیایی جور واجور وارد بدنتون نشده.

به عقیده کارشناسان بخش تغذیه مارگارین می تونه از کره مضرتر باشه به خاطر اینکه روند هیدروژنه کردن این مواد غذایی باعث تشکیل اسیدهای ترانس می شه

اجناس غذایی بدون چربی

اجناس غذایی بدون چربی در لیست قرمز پزشکان قرار داره چون تولید کنندگان مثل این خوردنیا به جای چربیا از اندازه زیادی قند استفاده می کنن. باید بدونین بعضی از ماستای بدون چربی شامل شیرین کننده های مصنوعی هستن. به نظر پزشکان مثل این مواد غذایی مانند سم می مانند. تغذیه سالم داشتن به این معنی نیس که باید تموم چربیا رو از برنامه غذایی حذف کرد. بلکه لازمه چربیایی رو استفاده کنین که واسه سلامتی شما خوبه مثل روغن زیتون، آووکادو، آجیلا، روغن گردو. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین نباید روغن و چربیا رو به طور کامل از برنامه غذایی حذف کرد چون وجود چربیا واسه جذب رنگدانها و ترکیبات به درد بخور مواد غذایی لازمه.

شیرین کننده های مصنوعی

تصور این که حذف قندهای تصفیه شده یه پیروزی بزرگ واسه سلامتی حساب می شه اشتباهه. بعضیا تصور می کنن مصرف مواد غذایی که روی اون درج شده "بدون قند" رژیمی بوده و واسه سلامتی خوبه. غافل از اینکه مثل این اجناس شامل شیرین کننده های مصنوعی هستن. کارشناسان بخش تغذیه فکر می کنن مصرف شیرین کننده های مصنوعی رشتهاتون واسه کاهش وزن و لاغری رو پنبه می کنه. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین تموم خوردنیا و نوشیدنیایی که شامل شیرین کننده های مصنوعی هستن واسه سلامتی بسیار ضرر دارن. پزشکان لب به مواد غذایی شامل این ترکیبات مصنوعی نمی زنن. پیشنهاد می کنیم شمام مثل این مواد غذایی رو از برنامه غذایی خود خط بزنین.

 

کمی فست فود اشکالی نداره

می تونین خودتون در منزل کیک و کلوچه جفت و جور کنین و بدونین چه مقدار قند و روغن استفاده می کنین. در این صورت هم لذت یه دسر یا عصرانه رو به خود هدیه کردین

و هم بیشتر از 40 نوع ترکیب شیمیایی جور واجور وارد بدنتون نشده

حواستون باشه در کنار فست فودی که سفارش دادین حتماً سالاد باشه و تلاش کنین سالادتان رو تا آخر بخورین. مشتری دائم فست فود محله تون نباشین اما اگه خیلی به پیتزا علاقه دارین خود رو از لذت خوردن اون محروم نکنین. اگه می تونین در منزل دست به کار شید و خودتون پیتزا درست کنین. در این صورت خیلی راحت می تونین ترکیبات اونو تنظیم کنین.

 فاطمه مهدی پور


منبع : tebyan.net

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *