5 ماده غذایی برای حفظ لاغری | چاقی

5 ماده غذایی واسه حفظ لاغری

ماده های غذایی مناسب واسه حفظ لاغری و تناسب اندام

کدوم مواد غذایی در لاغری و تناسب اندام آدم تاثیر بسیار زیادی دارن؟

اگه نگاهی به کتابفروشیا بندازین، ده ها کتاب رژیم غذایی در قفسه ها می بینین. با وجود جلدهای خوشحال و جذاب، با ادعاهای مطمئن و خوش بینانه شون، خیلی از اونا پر از اطلاعاتی هستن که پیامهای به طور کامل اشتباه رو گسترش میدن. جین کورسبرگ، مربی ارشد در دپارتمان تغذیه دانشگاه کیس وسترن در کلیولند میگه «کلمه رژیم، منفیه و مردم ممکنه از اون خوششون بیاد یا نیاد.» کورسبرگ، یه متخصص تغذیه است که فکر میکنه بهتره در مورد کل معنی رژیم گرفتن، دوباره فکر کنیم.

اون توضیح میده: غذاهای رژیمی واسه خیلی از مردم گیج کننده هستن. مواد غذایی رژیمی، مخصوص چه رژیم غذایی هستن؟ کم کالری، کم چربی، کم سدیم، کم قند، بدون گلوتن و… است؟ علاوه بر این بنظر می رسه خیلی از غذاهایی که افراد رژیمی رو بطور خاص هدف می گیرن، با احتمال خیلی کم راضی کننده هستن. مثلا، بسته های میان وعده ۱۰۰ کالری که واسه کمک به کنترل کالری مصرفی افراد جفت و جور شدن، رو در نظر بگیرین. کورسبرگ میگه که اونا بیشتر موثر نیستن. و برخلاف انتظار، تعداد کمی از افراد فقط به یه بسته اکتفا می کنن.

کورسبرگ میگه «یاد گرفتن اینکه چیجوری در تموم عمر، درست غذا بخورین، مفیدتره. تاکید باید بر انتخاب غذاهای سالم در هر روز و ایجاد تغییرات مثبت در روش زندگی باشه.»

با این ۵ ماده غذایی لاغر بمونین

پس بجای متوسل شدن به غذاهای رژیمی، به سراغ مواد غذایی سالم و مغذی برید. و اگه به چند پیشنهاد نیاز دارین، می تونین با این ۵ گزینه شروع کنین، که در میان مواد غذایی خوشمزه بسیاری قرار دارن که یه ضمیمه خوب واسه غذا خوردن سالم بوده و در عین حال شما رو لاغر و باریک نگه می دارن.

1. سیب در لاغری و تناسب اندام

سیبا، یه منبع خوب از فیبر رژیمی هستن. فیبر رژیمی نه فقط تو یه سیستم گوارشی سالم و کاهش کلسترول نقش داره، بلکه با کالری صفرش، به آدمایی که در غذا خوردن دقیق هستن، سود رسونده و اونا رو سیر نگه می داره. یه چیز دیگه هم در مورد این میوه هست که ممکنه به شما کمک کنه احساس سیری کنین. یه مطالعه در مجله اشتها دریافت که وقتی خانمها ۳ عدد سیب یا ۳ عدد گلابی به وعده های غذایی روزانه شون اضافه کردن، نسبت به آدمایی که ۳ عدد کوکی جو دوسر به رژیم هاشون اضافه کرده بودن، وزن بیشتری از دست دادن، حتی با اینکه این میوه ها و کوکیا دقیقا مقدار برابری فیبر رژیمی داشتن.

در حالیکه ممکنه دلیل این یافته ها مبهم باشه اما میشه اینطور اعلام نظر کرد به گفته آلن آراگون، متخصص تغذیه و نویسنده «کنترل قطر شکم: علم کاهش چربی و افزایش عضله»، غذاهای ترد می تونن فرد رو فریب بدن که بیشتر احساس سیری کنه. ممکنه عمل جویدن، سیگنالهای سیری به بدن شما بفرسته و باعث شه فکر کنین بیشتر از چیزی که واقعا خوردین، غذا مصرف کردین و از گرسنگی جلوگیری کنه.

2. بادام درختی و لاغری

اگه به دنبال یه میان وعده خوشمزه واسه وسط روز هستین، یه مشت بادام درختی گزینه ای ستودنیه.

یه مطالعه در سال ۲۰۰۹ در مجله تغذیه بالینی آمریکا دریافت خانمهایی که دست کم ۲ بار در هفته آجیل می خوردند، نسبت به اونایی که از این ماده غذایی استفاده نمی کردن، در حفظ وزنشون موفق تر بودن.

آراگون میگه که بادام درختی، انتخاب اول بعضی کارشناسان تغذیه س.

30 گرم بادام درختی فقط ۱۶۷ کالری داره و هم اینکه شامل حدود ۶ گرم پروتئین و ۳ گرم فیبره که هر دوی این مواد مغذی می تونن باعث شن احساس سیری کنین.

علاوه بر این، باداما هم مانند سیبها ترد بوده و به مقدار زیادی جویدن نیاز دارن، پس اونا هم می تونن باعث شن احساس کنین بیشتر از مقداری که واقعا خوردین، غذا مصرف کردین و شما رو بمدت طولانی تری سیر نگه دارن.

3. تاثیر سالمون در لاغر شدن

دلایلی هست که چربی موجود در مواد غذایی مانند سالمون می تونه سطوح سیری رو زیاد کنه. مثلا یه مطالعه که در مجله بین المللی چاقی منتشر شد، دریافت وقتی که افراد رژیم گیرنده چند بار در هفته سالمون خوردند، نسبت به اونایی که غذاهای دریایی رو در وعده های غذایی شون نگنجانده بودن، حدود ۱ کیلو گرم بیشتر وزن از دست دادن. سالمون، تقریبا کم کالریه. یه وعده ۱۰۰ گرمی از اون فقط ۱۷۵ کالری داره. سالمون، یه منبع عالی از پروتئین هم هستش.

4. تخم مرغ

هیچ شکی موجود نیس که پروتئین مانند فیبر دارای قدرت سیرکنندگی قابل توجهیه و در حالیکه بنظر می رسه تخم مرغا در حال خلاص شدن از شر معروفیت بدی هستن که در بعضی محافل داشتن، اما در توانایی اونا واسه کمک به تحتِ کنترل نگه داشتن وزن و لاغر موندن هیچ رقیبی براشون موجود نیس.

تحقیقات نشون میده که خوردن تخم مرغ در صبحونه می تونه به شما کمک کنه لاغر بمونین. یه مطالعه که در سال ۲۰۰۸ در مجله بین المللی چاقی منتشر شد، دریافت وقتی که افراد رژیمی در ۵ روز از هفته واسه صبحونه ۲ عدد تخم مرغ خوردند، نسبت به افراد رژیمی که در صبح نون شیرینی مصرف کرده بودن، ۶۵ درصد وزن بیشتری از دست دادن.

با اینکه پروتئین به احتمال زیاد در هر وقتی که اونو بخورین، شما رو سیر می کنه اما بعضی محققان فکر می کنن که خوردن پروتئین بیشتر در صبح می تونه شما رو در تموم روز، سیرتر نگه داره.

5. گوجه فرنگی و نقش اون در لاغری

این درسته که بیشتر سبزیجات، یه ماده غذایی رژیمی ایده آل هستن، مخصوصا سبزیجات غیرنشاسته ای مانند هویج، کرفس و اسفناج که پر از فیبر هستن. اونا مانند بقیه مواد غذایی پر از فیبر می تونن به سیر نگه داشتن شما کمک کنن.

آراگون میگه «هم اینکه اونا بسیار خودگردان هستن. شما واقعاً نمی تونین در مصرف سبزیجات غیرنشاسته ای پرخوری کنین. یه شخص بدون فرو بردن هویج در سس رنچ، چند تا از اونا رو می تونه بخوره؟»

پس در حالیکه سبزیجات زیادی وجود دارن که می تونن به شما کمک کنن لاغر بمونین اما گوجه فرنگیا یه گزینه بسیار خوب هستن، چون بسیار خوشمزه هستن. علاوه بر این با اینحال دلیل آوردن که بعضی فکر می کنن گوجه فرنگی یه میوه س و بعضی می گن که سبزیه، ممکنه بکل خوردن گوجه فرنگی رو از یاد ببرین. یه فنجون گوجه فرنگی قرمز پخته شده فقط ۴۳ کالری داره اما درست به اندازه هر تعداد از غذاهای پرکالری، خوشمزه س.

دست کم نصف راز، پیدا کردن مواد غذاییه که هم سالم هستن و هم خوشمزه. نکته مثبت اینه که اینجور مواد غذایی وجود دارن. با گذشت زمان شما کشف می کنین که کدوم مواد غذایی کامل و سیرکننده رو بهتر می دونین، انتخابهایتان رو گسترش داده و در عین حال از اندازه دور کمرتون می کاهید.

.

منبع : taknaz.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *