5 ماده غذایی بیمه شما در مقابل سرما خوردگی

گراف مدیا: مهم نیس کجا می رید، هر جایی که قدم بذارین، آدمایی رو می بینین که یا سرفه می کنن یا عطسه، یا بینی شون سرخ شده و یا آب ریزش بینی دارن؛ حتی از حالت چشم آدمایی که دارو مصرف می کنن هم میشه فهمید که طرف بیماره یا نه! هر کدوم از این علائم مریضی کافیه تا شما رو چند هفته ای خونه نشین کنه.

واسه مریض نشدن نقشه ای دارین؟ به طور یقین نمی خواین تا هنگام بهار خود رو در خونه زندانی کنین و با کسی رابطه نداشته باشین. در هر حال این رابطه صورت میگیره و این افراد هم، خواسته و ناخواسته، به شما نزدیک می شن. جدا از پوشیدن لباسای گرم و به کار گیری ماسک واسه جلوگیری از هرگونه دچار شدن احتمالی، می تونین چند قدم ساده از گزند زمستون و بیماران و مریضی هاش محفوظ بمونین.

شستن دستا بیشتر با مایع دستشویی پس از به کار گیری وسایل حمل ونقل عمومی و هم حفظ فاصله خود با همکاران بیمارتان شاید از اولین اقدامات عاقلانه باشن اما، سیستم ایمنی بدنتون هم به این پیشگیری و تقویت نیاز داره. هر ماده غذایی که وارد بدنتون می شه بر سیستم ایمنی بدن اثر میذاره پس اون چیزی رو بخورین که در برابر مریضی توان مقاومت شما رو بالا برده و در صورت دچار شدن سرعت بهبودی تون رو زیاد کنه.

خوراکیای پر از ویتامین C

توت فرنگی، گوجه فرنگی (البته فقط به صورت خام)، مرکبات، فلفل دلمه قرمز و کلم بروکلی همه مملوء از ویتامین C هستن که باعث فعالیت هرچه بهتر گلبولای سفید خون می شن. 5 ماده زیر هم در تقویت سیستم ایمنی شما نقش زیادی دارن:

1. سیر

این ماده غذایی محبوب چند هزار ساله، پر از خواص آنتی بیوتیک، ضد قارچ و ضد عفونی هستش. یونانیان و مصریان باستان به عنوان دارو از اون بهره برده در جنگای جهانی اول و دوم هم از اون واسه درمان قانقاریا استفاده می کردن. بدیش اینه این گیاه فوق العاده تند، بیشترین اثر رو وقتی که هنوز خامه در خود نگه می داره و با سرخ کردن یا پختن بیشتر خواص اون از بین می رن. اگه هنوز در به کار گیری سیر به صورت خام دودل هستین، اونو در سس مخصوصی مانند پِستو مخلوط کرده و به اون سبزیجات معطر و روغن زیتون اضافه کنین. بعد می تونین این مخلوط رو در سوپ ریخته و هم بزنین تا رایحه اصلی از بین بره و غذا جا بیفته. با این روش خواص سیر از بین نخوان رفت و طعم بهتری به خود میگیره. هرچند شاید هنوز دهنتون کمی بسوزد.



2. عسل

عسل به کاهش درد و سوزش گلو کمک کرده و با خاصیت ضدمیکروبی خود با عفونتا مقابله می کنه. عسل یونجه و گندم مشکی، که به ترتیب در تصاویر زیر مشاهده می کنین،  بالاترین اندازه آنتی اکسیدان و مواد مغذی مانند ویتامینا وآنزیما رو در خود دارن و مصرف روزانه یه قاشق هر کدوم از اونا قدرت سیستم ایمنی بدنتون رو چند برابر می کنه. این نکته رو هیچوقت یادتون نره که به کار گیری عسل واسه کودکان زیر 2 سال اصلا پیشنهاد نمی شه چون که امکان دچار شدن به مسمومیت غذایی زیاد به وجود اومده به وسیله  قارچای احتمالی موجود در عسل در این سن بسیار بالاست.

3. زنجبیل

این ریشه گیاهی، مانند گنجینه ای از شکلای جور واجور ویتامین و مواد معدنی با خاصیت ضدویروسی و آنتی بیوتیکه؛ آنتی اکسیدان قدرتمندیه و از رشد باکتریا جلوگیری می کنه. اگه حالا که این متن رو می خونین سرما خوردین، شدیدا پیشنهاد می شه که از زنجبیل استفاده کنین چراکه نه فقط تب و لرز شما رو پایین می آورد بلکه یه جور مسکن طبیعی هم هستش. واسه جفت و جور دم کرده زنجبیل حدود 2/5 سانتی متر از ریشه رو رنده کرده و در مقداری آب در حال جوش  بریزین و به مدت چند دقیقه با گرما پایین اونو دم کنین. واسه نوشیدنی زنجبیل که بسیار موثرتر از دم کرده اون هستش، می تونین از دستور زیر استفاده کنین:

    2/5 سانتی متر (کمتر یا بیشتر) زنجبیل

    2 عدد سیب پوست کنده

    1 عدد چغندر پوست کنده

    2 عدد هویچ

    مقداری پودر فلفل قرمز

زنجبیل و سیبا رو در آبمیوه گیری ریخته و چغندر و هویچا رو هم بعد به اونا اضافه کنین. در آخر هم مقداری پودر فلفل قرمز روی اون بپاشید تا معجونی سحرآمیز در اختیار داشته باشین.

4. خوراکیای شامل "روی"

روی علاوه بر اینکه با عفونتا مقابله می کنه به روند بهبود زخم ها و التهاب پوست سریعتر می کنه. این ماده پر انرژی رو میشه در گوشت سفید و قرمز، غذاهای دریایی، غلات، حبوبات، آجیل و هم فراوردهای لبنی فت و فراوون یافت. بعضی مواد لبنی تولید شده در کارخانه، مانند شیر، هم پر از روی هستن اما بهتره این ماده رو هرچه طبیعی تر مصرف کنیم.

5. چای

چای سبز و مشکی سرشار معدنی از آنتی اکسیدان فلِیونوید هستن که به بازسازی سلولای آسیب دیده موقع سلامتی شما کمک می کنن. دم کردهای گیاهی مانند نعنا و زنجبیل هم با معده های لطیف مزاج در زمان ناخوش احوالی تون موافق هستن. چای نه فقط در تأمین آب بدن نقش داره، بلکه  آروم­بخش هم هستش؛ در سرما شما رو از درون در آغوش میکشه پس هرزمان احساس مریضی کردین چای و دم کرده رو یادتون نره.

مواد غذایی معرفی شده در درمان هرچه سریعتر شما به درد بخور هستن اما یادتون باشه که بعضی خوراکیا هم از سرعت بهبودی شما می کاهند. تلاش کنین از لبنیاتی که باعث ایجاد خلط می شن کمتر استفاده کرده و با تموم اراده از شکر هم دوری کنین چون که سربازان سیستم ایمنی شما -گلوبولای سفید- رو تنبل می کنه. به اندازه کافی استراحت کنین و به جای مصرف تنقلاتی مانند چپیس و پفک، میوه، سبزیجات تازه و غلات رو در برنامه غذایی خود بذارین تا در جنگ با سرما پیروز شید.

جمع آوری سلامت اکاایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *