5 ماده غذایی مفید برای تیروئید

: 5 ماده غذایی به درد بخور واسه تیروئید

: 5 ماده غذایی به درد بخور واسه تیروئید

تیروئید یا همون غده پروانه ای شکل روی گردن مسئول اعمال زیادی در بدنه از جمله سوخت و ساز بدن و تنظیم اون، اخلاق، انرژی، ضربان قلب، فشار خون، درجه گرما بدن و ….

تیروئید با تنظیم تولید هورمون تیروئید این کارا رو انجام میده اما ترشح زیاد این هورمون موجب پرکاری و ترشح کم اون باعث کم کاری تیروئید می شه. در حالت کم کاری تیروئید فرد از نوسانات وزن، خستگی، افسردگی و … رنج می بره.

اینجا به معرفی 5 نمونه از این مواد غذایی مناسب واسه این عضو از بدن بیشتر پرداخته شده:

غذاهای دریایی:

اگه به غذاهای دریایی علاقه مند باشین شاید دوست دارین هر نوع ماهی و میگی رو بخورین. بهتره بدونین که غذاهای دریایی پر از ید هستن و این ماده معدنی واسه کارکرد خوب غده تیروئید که تنظیم متابولیسم و رشد رو برعهده داره خوبه. کمبود ید در سلامت تیروئید خلل ایجاد کرده و باعث می شه که شما احساس خستگی و افسردگی کنین و بی انرژی باشین.

سویا:

در مورد اثرات مثبت و منفی سویا روی غده تیروئید اختلاف نظرهایی هست. یافته های پژوهشی که محققان مایوکلینیک انجام داده ان نشون می دهد سویا و اجناس به دست اومده از اون مانند شیر سویا و چیزای دیگه ای به جز اینا در جذب هورمونای تیروئیدی مشکل ایجاد کرده و واسه آدمایی که از مشکل کم کاری تیروئید رنج می برند مشکل ساز می شه. البته در این نیاز به بررسیای بیشتری هست. اگه از مشکلات تیروئید رنج می برید بهتره در مورد مصرف سویا و مشتقات اون با دکتر خود مشورت کنین. البته اگه از کمبود ید رنج می برید مصرف سویا مشکلی ایجاد نمی کنه اما با این حال پیشنهاد می شه که اول با دکتر مشورت کنین.

سبزیای تیره رنگ:

منیزیم در بیشتر عملکردهای فیزیکی مهم بدن مانند کارکرد تیروئید نقش داره. در واقع این ماده معدنی واسه ترشح هورمونای تیروئید لازمه. اگه شما به اندازه کافی منیزیم مصرف نکنین احتمال اینکه دچار کمبود انرژی، ضربان قلب نامرتب، کرامپای عضلانی و گرفتگیای دردناک عضلانی شید؛ بیشتره. حالا خوبیش اینه سبزیای برگ سبز منبع خوب منیزیم هستن. در نتیجه می تونید با مصرف روزانه اسفناج و کاهو و چیزای دیگه ای به جز اینا به بهتر شدن کارکرد غده تیروئیدتون کمک کنین.

نمک یددار:

یکی از منابع شناخته شده ید نمکه. نمکای یددار واسه مقابله با کمبود این ماده معدنی و بهبود کارکرد تیروئید کارساز هستن. یادتون نره اگه اندازه ید بدنتون کم باشه، انتخاب نمک دریایی واسه نرمال کردن کارکرد تیروئید کار عاقلانه ای نیس. نمک دریایی و نمکی که بیشتر واسه جفت و جور غذاهای فراوری شده استفاده می شه ید ندارن.

شکلای جور واجور مغزها:

منیزیم واسه کارکرد خوب تیروئید لازمه. در نتیجه اگه مغزهایی مانند بادام، بادام زمینی، گردوی برزیلی و هم اینکه تخمه کدو بخورین واسه تیروئیدتون. گردوی برزیلی علاوه بر منیزیم شامل سلنیوم هم هست که تاثیر زیادی روی تیروئید و سیستم ایمنی بدن داره. در نتیجه پیشنهاد می شه واسه سالم نگه داشتن این غده پروانه ای شکل از مصرف دانه ها و مغزها غافل نشید.

منبع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *