5 ماده ی غذایی برای تقویت سوخت و ساز بدن | چاقی

۵ ماده غذایی واسه تقویت سوخت و ساز بدن

بعضی مواد غذایی می تونن سرعت سوخت و ساز بدنتون رو بالا ببره تا راحت تر وزنتون رو کم کنین؛ از این مواد میشه به فلفل، چای سبز، ماهی و … اشاره کرد.

هدی بانکی – بخش تغذیه و آشپزی تبیان

5 ماده غذایی واسه تقویت سوخت و ساز بدن

غذاهای تند

اگه شمام یکی از آدمایی هستین که روی هر چیزی سس تند می ریزید، ناخواسته به چربی سوزی بدنتون کمک می کنین. تحقیقات نشون داده خوردن غذاهای تند می تونه ضربان قلب رو زیاد کرده و در نتیجه سرعت متابولیسم رو بالا ببره. ً کپسایسین، که دلیل تندی فلفل قرمز است، به عنوان کاهنده اشتها شناخته می شه. واقعا، کپسایسین می تونه در تبدیل سلولای سفید (که چربی ذخیره می کنن) به سلولای قهوه ای (که چربی سوزی می کنن) کمک کنه. پس اگه در خونه فلفل قرمز ندارین، هر چی زودتر واسه خودتون جفت و جور کنین!

گریپ فروت هم میوه ایه که جزو گروه غذاهای چربی سوز هستش و دلیل خاصی هم براش هست؛ ترکیبی به نام نارینجین در گریپ فروت هست

چای سبز

اگه به دنبال چیزی واسه نوشیدن می گردید، چای سبز بهترین انتخابه، از اونجایی که در اون خامه و شکر نمی ریزید، نه فقط بدون کالریه بلکه به سوزوندن کالریای اضافی هم کمک می کنه. چای سبز شامل آنتی اکسیدانی به نام EGCGه که در بالا بردن سرعت سوخت و ساز بدن می شناسنش. فرم سنتی و عادی چای سبز رو باید حدوداً 5 فنجون در روز بخورین تا EGCG کافی واسه اثر بر سوخت و ساز دریافت کنین اما پژوهشا نشون داده ماتچا (matcha) که جوونه یا برگ کامل چای سبز عادی ژاپنیه، دست کم سه برابر آنتی اکسیدان داره. پس اگه به خاطر تقویت متابولیسم تون می خواین چای سبز بخورین، ماتچا براتون بهترینه.

ماهی

شنیدین که ماهی شامل اسیدهای چربی امگا 3ه، اما شاید دقیقاً ندونین که به چه دلیل براتون خوبه. ماهی به غیر از این که واسه پوست، مو و ناخنای تون خوبه، امگا 3 موجود در اون می تونه به کنترل اشتها و تقویت سوخت و سازتان کمک کنه. این اسیدهای چرب، تولید لپتین، که هورمون پروتئینی واسه کمک به تشخیص سیری در بدنه رو زیاد می کنن.

لبنیات

اجناس لبنی بیشتر به دلیل این که شامل پروتئین و کلسیم هستن، به عنوان تقویت کننده های متابولیسم بدن معروفیت دارن. همراهی این دو ماده مغذی با هم می تونه به حفظ توده عضلانی هنگام کاهش وزن کمک کنه.
مطالعاتی که در میان افراد با رژیم غذایی کم کالری انجام شده نشون داده آنایی که فرآورده های لبنی مصرف می کنن نسبت به اونایی که لبنیات نمی خورن، بیشتر وزن کم می کنن. مراقب باشین، فرآورده های لبنی چون پنیر و شیر پرچرب به دلیل کالری بالا می تونن اثرات تقویت کنندگی متابولیسم رو خنثی کنن پس همیشه به برچسب روی اجناس توجه کنین، مثلاً ماست یونانی بدون چربی، انتخاب هوشمندانه ایه!

تحقیقات نشون داده خوردن غذاهای تند می تونه ضربان قلب رو زیاد کرده و در نتیجه سرعت متابولیسم رو بالا ببره. ً کپسایسین، که دلیل تندی فلفل قرمزه، به عنوان کاهنده اشتها شناخته می شه

گریپ فروت

گریپ فروت هم میوه ایه که جزو گروه غذاهای چربی سوز هستش و دلیل خاصی هم براش هست؛ ترکیبی به نام نارینجین در گریپ فروت هست که می تونه قند خون رو کاهش داده و منتهی به کاهش وزن شه. پژوهشی نشون داده افراد چاقی که قبل از وعده های غذاشون نصف یه میوه  ی گریپ فروت رو می خورن، نسبت به اونایی که اینجور کاری نمی کنن، بیشتر وزن کم می کنن.
یه گریپ فروت متوسط تنها 80 کالری همراه با 3 گرم فیبر سیر کننده داره. هر وقت احساس کردین دلتون می خواد غذای مختصری بخورین یه عدد گریپ فروت بخورین، این کار به شما کمک می کنه در برابر انتخاب غذاهای پرکالری مقاومت کنین. اگه به نظرتون ترش میاد و این طعمش رو دوست ندارین می تونین کمی شیرین کننده طبیعی به اون اضافه کنین، مثل عسل.

.

منبع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *