5 مورد از مزایای سلامتی چای بابونه | تغذیه سالم

5 مورد از امتیازات سلامتی چای بابونه

چای بابونه یه نوشیدنی محبوبه و دارای امتیازات جور واجور سلامتیه. بابونه یه گیاه س که از گله های گیاه گلداری مانند خونواده گیاه Asteraceae بدست میاد. این صدها سال به عنوان یه درمان طبیعی واسه چندین وضعیت سلامتی مصرف شده.

واسه ساخت چای بابونه، گله ها خشک می شن و بعد به آب گرم تزریق می شن.
خیلی از مردم از چای بابونه مانند جانشین کافئین واسه چای مشکی یا سبز و طعم اون تا حدودی شیرین استفاده می کنن.
علاوه بر این، چای بابونه با آنتی اکسیدان ها همراه می شه که ممکنه در کاهش خطر دچار شدن به بیماریای جور واجور، از جمله بیماریای قلبی و سرطان نقش داشته باشه.
بابونه دارای خواصیه که ممکنه به خواب و هضم کمک کنه.
این مقاله 5 مورد از امتیازات سلامتی بالقوه نوشیدن چای بابونه رو مورد بحث قرار میده.

1. چای بابونه می تونه کیفیت خواب رو بهتر کنه

بابونه دارای خواص منحصر به فردیه که ممکنه به کیفیت خواب شما منجر شه.
این شامل apigenin، آنتی اکسیدانه که به گیرنده های خاصی در مغز شما وصل می شه که ممکنه موجب خواب آلودگی و کاهش بی خوابی یا ناتوانی طولانی در خواب شه.
تو یه مطالعه، زنان پس از زایمون که دو هفته با چای بابونه نوشیدن نسبت به گروهی که چای بابونه رو نوشیدن کیفیت خواب بهتر رو نشون داد. هم اینکه علائم افسردگی کمتری دارن که بیشتر با مشکلات خواب ربط داره.
مطالعه دیگری نشون داد آدمایی که 270 میلی گرم عصاره بابونه رو دوبار در روز به مدت 28 روز مصرف کردن 1/3 کمتر شب بیداری داشتن و 15 دقیقه سریعتر از کسائی که عصاره رو مصرف نکردن بخواب رفتن.
این یافته ها امیدوار کننده هستن اما تحقیقات بیشتری واسه تعیین اندازه تاثیر چای روی خواب لازمه. با این وجود، چای بابونه رو قبل از خواب بخورین شک نداشته باشینً اگه در خوابیدن مشکل دارین ارزش تلاش واسه خوردن چای بابونه رو داره.

2. چای بابونه می تونه سلامت گوارش رو ارتقا دهد

هضم مناسب واسه سلامتی شما خیلی با اهمیته.
تعداد کمی از تحقیقات حیوونی نشون میده که بابونه ممکنه واسه کاهش هضم بهتر با کم شدن خطر دچار شدن به بعضی بیماریای گوارشی اثر داشته باشه.
چندین مطالعه نشون داد که عصاره بابونه دارای خواص بالقوه واسه مواظبت از اسهال در موشه. این به خواص ضد التهابی اون مربوطه.
در مطالعه دیگری در موشای صحرایی، بابونه واسه پیشگیری از زخم معده به درد بخور بود چون ممکنه اسیدیته رو در معده کم کنه و رشد باکتریایی رو که به پیشرفت زخم کمک می کنه کنترل کنه.
بر خلاف این یافته ها، تحقیقات بیشتری در مورد آدم واسه تأیید نقش گل بابونه در هضم لازمه.
با این حال، ادعاهای زیادی هست که نوشیدن چای بابونه واسه معده آرامش بخش است. به طور سنتی، واسه درمان خیلی از بیماریای گوارشی، از جمله حالت تهوع و گاز مورد استفاده قرار گرفته.

۳. چای بابونه ممکنه از شکل های جور واجور خاصی از سرطان مواظبت کنه

آنتی اکسیدانایی که در چای بابونه یافت می شن با گسترش کمتر نوع خاصی از سرطان رابطه دارن.
بابونه شامل آنتی اکسیدان آپیگنینه. در تحقیقات آزمایشگاهی، آپیگنین واسه مقابله با سلولهای سرطانی، به خصوص سینه، دستگاه گوارش، پوست، پروستات و رحم مقابله می کنه.
علاوه بر این، یه مطالعه از 537 نفر دید که آدمایی که چای بابونه 2 – 6 بار در هفته نوشیدن احتمال دچار شدن به سرطان تیروئید رو به اندازه خیلی از آدمایی که چای بابونه رو نداشتن کمتر کرد.
این یافته ها امیدوار کننده س اما تحقیق انسانی با کیفیت بالا، واسه نتیجه گیری در مورد نقش چای بابونه در پیشگیری از سرطان لازمه.

۴. چای بابونه ممکنه واسه کنترل قند خون به درد بخور باشه

نوشیدن چای بابونه ممکنه در کاهش قند خون کمک کنه.
وقتی سطح قند خون شما به صورت طولانی درحال زیاد شدنه خواص ضد التهابی اون ممکنه از آسیب به سلولای پانکراس شما جلوگیری کنه.
سلامت پانکراس شما خیلی با اهمیته چون اون انسولین تولید می کنه هورمونی که مسئول حذف شکر از خون شما هستش.
تو یه مطالعه در 64 کودک گرفتار به دیابت، آدمایی که روزانه 8 وعده غذای چای بابونه مصرف می کردن اندازه قند خونشون رو به طور معنی داری پایین تر از آدمایی بود که آب مصرف می کردن.
علاوه بر این، تحقیقات زیاد حیوونی نشون میده که چای بابونه ممکنه مقدار خیلی از قند خون ناشتا رو کم کنه و هم اینکه ممکنه واسه پیشگیری از افزایش قند خون پس از خوردن به درد بخور باشه.
بیشتر دلایل مربوط به نقش چای بابونه در کنترل قند خون براساس یافته های تحقیقات غیر انسانیه. با این وجود یافته ها امیدوار کننده هستن چون کنترل قند خون عامل مهمی در کاهش خطر دچار شدن به دیابته.

۵. چای بابونه می تونه سلامت قلب رو بهتر کنه

چای بابونه فلاونها یه جور آنتی اکسیدان فراوانه.
پتانسیل فلاونها واسه کاهش فشار خون و اندازه کلسترول مورد مطالعه قرار می گیرن که بیان کننده مهم خطر دچار شدن به مریضی قلبی هستن.
یه مطالعه از 64 مریض گرفتار به دیابت نشون داد که آدمایی که چای بابونه رو با غذا مصرف کردن اندازه کاهش کلسترول کامل، تری گلیسیرید و LDL کلسترول بد در مقایسه با آدمایی که آب مصرف می کردن، قابل توجه بود.
تحقیقات بیشتری لازمه تا نقش چای بابونه در ارتقای سلامت قلب رو تأیید کنه اما مطمئناً نمی تونه به رژیم غذایی شما آسیب بزنه.

بقیه امتیازات سلامت بالقوه

امتیازات سلامت چای بابونه بیشترً حکایتیه و با تحقیقات علمی پشتیبانی نمی شه:
سلامت ایمنی رو زیاد می کنه: چای بابونه بیشتر به عنوان یه روش هدف دار واسه پیشگیری و درمان سرماخوردگی است اما دلایلی واسه این موجود نیس. گفته شده که واسه گلو درد آرامش دهنده س.
کاهش اضطراب و افسردگی: بعضی دلایل هست که بابونه ممکنه شدت اضطراب و افسردگی رو کم کنه اما این بیشتر براساس به کار گیری اون به عنوان یه رایحه آروماتیک یا مصرف اون به عنوان مکمله.
بهبود سلامت پوست: گزارش شده که به کار گیری بابونه واسه پوست از راه اجناس آرایشی مانند لوسیون، کرم چشم و صابون ممکنه مرطوب کننده و به درد بخور واسه کاهش التهاب پوست باشه.
در از دست دادن استخون جلوگیری می شه: بعضی ادعا می کنن که چای بابونه می تونه نقش مهمی در جلوگیری از کاهش استخون داشته باشه که منتهی به شرایطی مانند پوکی استخون می شه. با این حال، دلایلی از این ضعیفه.
هرچند این ادعاهایش خالی از دلایل نیس اما به این معنا نیس که اونا دروغه. اونا خیلی راحت هنوز مطالعه نشده ان و ممکنه در آینده باشن.

مشکلات جانبی چای بابونه

نوشیدن چای بابونه کلا واسه خیلی از افراد خوبه.
گزارش شده که بیشترین احتمال آلرژی به بابونه در افرادیه که به گیاهان در خونواده Asteraceae مثل خربزه و گل داودی آلرژی دارن هست.
علاوه بر این، اجناس آرایشی و بهداشتی که شامل بابونه هستن ممکنه در صورت تماس مستقیم با اونا، چشم رو تحریک کنن. این ممکنه باعث ایجاد کنژکتیویت التهاب چشم شه.
هم اینکه اینم بگیم که ایمنی نوشیدن چای بابونه در بچه های جوون، زنان باردار و یا شیرده و آدمایی که دارای بیماریای کبدی یا کلیوی هستن ایجاد نشده.
با این وجود، هیچ گزارش از واکنشای بد تهدید کننده زندگی یا سمیت از نوشیدن چای بابونه موجود نیس.

 

.

منبع : foodregime.com

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت
  • مطالب در رابطه
  • امتیازات حبوبات در سلامتی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *