5 مکمل ضد سرماخوردگی | تغذیه سالم

5 مکمل ضد سرماخوردگی

مکمل زینک، ویتامین C، گیاه اکیناسه پورپورا، سیر و ویتامین D مقاومت بدن ما رو در برابر سرماخوردگی بالا می بره.

خیلیا از جمله خود من تا اولین سرمای پاییزی رو نخورن سرما رو جدی نمی گیرن. اما از وقتی که هوا رو به سردی میره احتمال اینکه سرما بخورین خیلی زیاده. با این آلودگی هوا که اثر منفی روی سیستم ایمنی بدن هممون داره مشکل چند برابر می شه و شما باید بیشتر مراقب باشین.

بهترین راه سرما نخوردن اینه که با شروع سرما به فکر باشین و خدای نکرده اگه سرما خوردید اجازه ندین ریه هاتون درگیر شه. چون اگه بی توجهی کنین و ویروس وارد ریه ها بشه دوره سرماخوردگی بیشتر شده و مشکلات اونم بیشتر می شه. حالا خوبیش اینه مکمل زینک، ویتامین C، گیاه اکیناسه پورپورا، سیر و ویتامین D مقاومت بدن ما رو در برابر سرماخوردگی بالا می بره. با ما باشین تا بیشتر با مکملای ضدسرماخوردگی آشنا شید.

 

مکمل زینک(روی)

یافته های 15 تحقیق نشون میده که مصرف مکمل زینک حدود 2 روز از دوره معمولی سرماخوردگی کاهش داده و علائم اونو کم می کنه. واسه به کار گیری این ماده معدنی می تونین 24 ساعت بعد از مشاهده اولین علائم سرماخوردگی از پاستیلا یا شربت زینک استفاده کنین. باحال اینجاس که بدونین یافته های یه تحقیق آمریکایی نشون میده آدمایی که روزانه 45 میلی گرم زینک(روی) دریافت می کنن به اندازه 80 درصد کمتر در برابر سرماخوردگی، آنفولانزا، تبخال، مریضیای چشمی و دیگه مریضیای عفونی قرار می گیرن. البته پیشنهاد می کنیم با دکتر یا داروساز در مورد مصرف مکمل زینک مشورت کنین به خصوص اگه می خواین روزانه بیشتر از 40 میلی گرم از این مکملا استفاده کنین.

 

مکمل ویتامین C

با وجود اینکه خیلیا تصور می کنن مصرف ویتامین C از دچار شدن به سرماخوردگی پیشگیری می کنه اما باید بدونین این ویتامین نقش پیشگیرانه در برابر این مریضی ویروسی نداره. البته یه استثنا هست. آدمایی که تحت استرس و فشار فیزیکی یا سرمای زیاد هستن مانند دوندهای ماراتون یا اسکی بازه ها می تونن با مصرف روزانه 250 میلی گرم ویتامین C احتمال سرماخوردگی رو به نصف برسانند.

رشد باکتریا، ویروسا و قارچا رو بگیره

هم اینکه آدمایی که دچار کمبود این ویتامین هستن مانند افراد سالخورده و سیگاریا می تونن با مصرف روزانه 200 میلی گرم ویتامین C کمتر در برابر سرماخوردگی قرار بگیرن. اما باید بدونین اگه مراقب نبودین و سرما خوردید مصرف این مکمل چیزی رو عوض نمی کنه.

 

مکمل عصاره سیر

رشد باکتریا، ویروسا و قارچا رو بگیره. یه محقق انگلیسی در شروع فصل سرما روی 146 داوطلب بررسیایی انجام داد. این داوطلبا به دو گروه تقسیم شدن. گروه اول روزانه یه کپسول آلیسین و گروه دوم دارونما مصرف کردن. باید بدونین که آلیسین یکی از ترکیبات به درد بخور موجود در سیره که بعد از له کردن، کوبیدن و یا جویدن سیر تولید می شه. یافته های بررسیا نشون داد که در آخر زمستون در گروهی که آلیسین دریافت کرده بودن 24 مورد سرماخوردگی دیده شد درحالی که در گروه دیگه 65 مورد سرماخوردگی به ثبت رسید. پیشنهاد می کنیم که با شروع فصل سرما سیر بیشتری استفاده کنین تا با اولین سوز گلو رد و آب ریزش بینی از شما دور شه.

 

مکمل ویتامین D

یافته های تحقیقات نشون میده کودکانی که روزانه ویتامین D3 دریافت می کنن کمتر آنفولانزا می گیرن. محققان فکر می کنن که مصرف مکمل ویتامین D واسه تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از دچار شدن به مریضیای خود ایمنی مانند دیابت نوع 1، پلی آرتریت روماتوئید و ام اس موثره. پیشنهاد می کنیم با شروع فصل سرما روزانه به مدت 15 دقیقه در برابر نور آفتاب قرار بگیرین.

مکمل گیاه اکیناسه پورپورا

مصرف این گیاه در روزای اول سرماخوردگی می تونه باعث کم شدن نشونه های و دوره سرماخوردگی شه. واسه پیشگیری می تونین یه هفته از قرصای این گیاه استفاده کنین. مصرف این گیاه ارغوانی واسه پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا خیلی خوبه. به خاطر اینکه ترکیبات اون می تونه گلبولای سفید رو فعال کرده و با باکتریا و ویروسا مقابله می کنه. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که کودکان نباید از این گیاه و مکمل اون استفاده کنن.

 

توجه توجه: پیشنهاد می کنیم قبل از مصرف هر گونه مکملی با دکتر یا داروساز مشورت کنین.

فاطمه مهدی پور


منبع : tebyan.net

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *