5 مکمل مفید برای روزهای سرد سال

: مجموعه: بیماریا و راه درمان

ویتامین دی 3 یا همون ویتامین آفتاب یه مکمل لازم واسه فصل زمستانه

 

زمستون فصل حمله ویروسا و عفونتای باکتریایی به بدنه؛ هر کدوم از ما واسه مقابله با عوامل مریض کننده باید به فکر دوپینگ بدن باشیم! علاوه بر مواد غذایی، خیلی از مکملا به خاطر دارا بودن مقادیر بالای ویتامینا و مواد معدنی، سیستم ایمنی بدن رو تقویت می کنه.

 

علاوه بر تغذیه متعادل و جور واجور، شما باید توجه به ریزمغذیایی که بدن رو در برابر بیماریای جزئی فصول سرد بیمه می کنه، رو در نظر داشته باشین:

 

ویتامین دی 3:

ویتامین دی 3 یا همون ویتامین آفتاب یه مکمل لازم واسه فصل زمستانه. این ویتامین در درجه اول از راه تماس مستقیم با نور خورشید وارد بدن می شه. با این حال در فصول سرد که خورشید دوست داره، بیشتر افراد دچار فقر ویتامین دی می شن. در اینجور مواردی پیشنهاد کارشناسان تغذیه، به کار گیری مکملای ویتامین دیه و آنهم واسه حفظ سلامت استخون ها و جذب بهتر کلسیم.

 

جالبه بدونین که ویتامین دی به بهتر شدن خلق و خو در فصول سرد سال هم کمک می کنه. یادتون نره که ماهیای چرب مثل سالمون، ماهی کاد، ماهی خال مخالی و … بهترین منابع ویتامین دی هستن. مواد غذایی غنی شده ای مثل شیر و غلات صبحونه و هم اینکه زرده تخم مرغ و قارچ خام هم شامل ویتامین هستن.

 

ویتامین آ:

وجود ویتامین آ واسه سلامت پوست و غشاهای مخاطی (چشما، مجاری تنفسی و ادراری، روده ها) که در خط مقدم مقابله با باکتریا و ویروس قرار دارن لازمه. این ویتامین به شکل بتاکاروتن در گیاهان هست. ویتامین آ در مواد غذایی حیوونی مانند زرده تخم مرغ، کره، جگر و روغن ماهی و چیزای دیگه ای به جز اینا فت و فراوون یافت می شه. بتاکاروتن هم در سبزیجاتی مانند هویج، اسفناج و زردآلو هست.

 

ویتامین سی:

یه آنتی اکسیدان قویه که از آسیبای به وجود اومده به وسیله رادیکالای آزاد، مواد شیمیایی و آلاینده ها مراقبت می کنه. رادیکالای آزاد به سلولای بدن آسیب می رسونن و مصرف ویتامین سی واسه خنثی کردن اثرات داغون کننده اونا لازمه. جذب ویتامین سی از راه مواد غذایی بسیار آسونه. مرکبات، شکلای جور واجور توتا، آناناس و … بهترین منابع ویتامین سی هستن. می تونین این ویتامین رو از راه مکملای به شکل کپسول هم استفاده کنین.

 

روغن ویتامین E:

اگه در آب و هوای سرد دچار خشکی پوست میشین، روغن ویتامینEمی تونه واسه مراقبتای شخصی از پوست به درد بخور باشه. لوسیونای بدن شامل ویتامینEاغلب با روغان بادام، آفتابگردان، آووکادو و … هم مخلوط شدن که همه اونا دارای فایده هایی واسه حفظ سلامت پوست هستن. روغن ویتامینEیک نوع آنتی اکسیدانه که از پوست در برابر آسیبای رادیکالای آزاد مراقبت می کنه.

 

روی:

یه ماده معدنیه که در بیشتر موارد، فواید اون ندیده گرفته می شه. مصرف روی از کارکرد سیستم ایمنی بدن پشتیبانی می کنه و تضمین کننده سلامت چشم است. این ماده معدنی هم اینکه به تنظیم اشتها کمک می کنه. روی هم اینکه مسئول تولید سوپر اکسید دیسموتازه که نقش مهمی در مراقبت از بدن در برابر رادیکالای آزاد اجرا می کنه. در مردان، مصرف این ماده معدنی به مراقبت از بافت پروستات و تولید تستوسترون کمک می کنه.

 

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *